Thursday, August 15, 2013

Kawan baik.

Jujur.
Aku takda kawan baik. Kawan ketawa bersama menangis bersama. Maksud aku dekat sini kawan yang sangat rapat, yang betul-betul lend their shoulder bila aku totally down. Seriously takda. Maybe yang hampir tue ada beberapa orang. Tapi bila difikirkan balik. Oh tidak, takda.

Kalau setakat kawan-kawan biasa, kawan kawan lepak, kawan kawan futsal, kawan-kawan masa senang.
Itu ramai.

Sumpah aku cemburu bila tengok orang lain yang ada kawan daripada kecik. Kawan dari bangku sekolah. Yang dah bertahun-tahun bersama. Aku? Sumpah takda.

Kenapa? sebab bapa aku askar. Kami nomad. Kami berpindah-randah. Setiap kali bapa aku naik satu pangkat, then mereka akan dihantar ke unit, atau kem yang lain. Mungkin luar negeri.

Bagi keluarga aku sahaja, kami pernah menetap di Port Dickson 12 tahun, then berpindah ke Melaka, 2 tahun. Dan berpindah lagi ke Kedah selama 2 tahun, akhir sekali berpatah balik ke Port Dickson sehingga kini.

Jujurlah. Aku tak suka hidup macam nie. Aku tak suka nomad. Tapi bukan bermaksud aku tak suka pembaharuan atau pun aku seorang Centhophobia. Cuma aku dah muak.

Tapi kenapa aku tak suka nie? First of all, adalah sebab setiap kali aku berpindah ke tempat baru. Aku terpaksa bermula dari kosong balik. Aku terpaksa cari rakan baru. Aku terpaksa adapt dengan cara hidup di negeri baru. Rumah dan kejiranan baru.

Kau akan rasa useless bila kau terpaksa tinggalkan kawan kawan lama kau. Kawan kawan yang dah faham kau, yang dah kenal kau siapa. Yang dah already connect invisible thread dengan kau. So apa guna aku kawan dengan mereka tapi finally aku kena tinggalkan mereka and bila jumpa balik, kami akan jadi awkward dan act like a strangers. Mana bond kita yang dulu?

Korang takkan faham sebab korang tak rasa.

Bagi aku, kawan yang betul betul kawan sehingga mati adalah kawan yang angkat call aku pukul 4 pagi masa motor aku tengah jem dekat highway Seremban-PD, datang bergegas dengan muka mengantuk. Ataupun kawan yang masih lagi boleh berkongsi semangkuk maggi di akhir-akhir semester.

Sebab apa mereka kawan sehinga mati? Sebab 'Friends show their love in times of trouble, not in happiness'

Dan sehingga sekarang. Aku masih lagi mencari kawan itu.

The only way to have a friend is to be one - Ralph Waldo Emerson 



 Sekian.

No comments:

Post a Comment